زبان بدن یکی از راه‌های خواندن افکار افراد است. اگر با این علم آشنا باشید می‌توانید تا حد زیادی افکار و احساسات طرف مقابل خود را بفهمید. به علاوه می‌توانید با زبان بدن خود احساسات بهتری را نسبت به خود در اطرافیان ایجاد کنید. توجه به زبان بدن در فروش نیز می‌تواند مفید واقع شود.البته باید گفت توجه به همه نکات گفته شده در این مقاله درباره‌ی زبان بدن در فروش اندکی سخت است و زمان زیادی برای یادگیری آن لازم است. به علاوه تغییر حرکات بدن خود به طوری که در سایر افراد تأثیر مثبت بگذارد بسیار مشکل است. بهترین راه برای فروش در عصر تکنولوژی استفاده از روش‌های فروش اینترنتی است. اپلیکیشن بیواسطه بستری مناسب برای فروشندگان است تا بسیار راحتتر با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. با این حال ما این مقاله را آماده کرده‌ایم تا فروشندگان بتوانند با رعایت نکات مقاله و احترام بیشتر به مشتری، فروش بیشتری داشته باشند.

زبان بدن در فروش

برای اینکه بهتر متوجه شوید زبان بدن چیست کلیک کنید.

زبان بدن مشتری چه چیزی را نشان می‌دهد؟

1_زمانی که مشتری به موهای خود دست برد می‌تواند به این معنا باشد که مشتری حس خوبی نسبت به حرف های شما ندارد یا خسته است. در این زمان بهتر است زیاد صحبت نکنید تا مشتری تحت فشار نباشد.

2_اگر زمانی که با مشتری صحبت می‌کنید او دهانش را با دستش پنهان کرد یعنی نسبت به صحبت‌های شما دچار شک و تردید است. پس بهتر است دلایل خوب و منطقی‌تری را برای مشتری ارائه کنید.

3_اگر در حالی که با مشتری صحبت می‌کنید او لباس خود را تمیز و یا پرزهای خیالی را از روی لباس خود برمی‌دارد به این معناست که با حرف‌های شما موافق نیست و به دنبال راه فراری برای اتمام مکالمه است.

4_زمانی که با مشتری صحبت می‌کنید به جهت نگاه مشتری توجه کنید. اگر نگاه او به سمت چپ یا پایین است به این معناست که در فکر فرو رفته و اگر بحث را ادامه دهید نتیجه می‌گیرید.

5_در زمان صحبت اگر ناگهان مشتری یکی از بازوان خود را با دست دیگر گرفت به این معنی است که نمی‌تواند به تنهایی تصمیم بگیرد و نگران است که بعدا پشیمان شود پس بهتر است اندکی مکث کرده و سپس منطقی تر و بهتر دوباره شروع به صحبت کنید. در حالتی که مشتری دست خود را روی شکم و نزدیک معده‌اش بگذارد نیز همین وضعیت وجود دارد.

6_اگر در هنگام صحبت بازوان خود را با دستانش گرفته یا به نوعی دست به سینه است بهتر است بحث را متوقف کنید زیرا این فرد به احتمال زیاد قصد خرید نخواهد داشت.

زبان بدن فروش

7_اگر در هنگام صحبت مشتری پاهایش را روی هم انداخته و دستانش را در هم قفل کرده به این معنی است که او سر لجبازی با شما را دارد و به هیچ عنوان از نظر و عقیده خود بر نخواهد گشت.

8_اگر در حال مذاکره مشتری با دو دست کیف خود را محکم بگیرد احساس اضطراب و عدم اطمینان از خرید را دارد پس بهتر است حس اطمینان را در او ایجاد کنید.

زبان بدن در فروش باید چگونه باشد؟

1_در برابر مشتری دست های خود را قلاب نکنید زیرا این کار شما را مضطرب و عصبی نشان می‌دهد.

2_در برابر سخنان مشتری واکنش نشان داده و ابراز احساسات کنید. عدم توجه به این مسئله و معطوف کردن توجه به فروش کالا یک اشتباه فاحش است.

3_ شاید این نکته ارتباطی با زبان بدن در فروش نداشته باشد اما سعی کنید همیشه محیط مغازه و کار خود را تمیز نگه دارید. زیرا تمیزی محیط حس با کیفیت تر بودن محصولات را در مشتری به وجود می‌آورد.

3_هنگامی که مشتری صحبت می‌کند با تکان های سر حرف او را تأیید کنید یا سوال بپرسید. اینکار در زبان بدن در فروش نشانه توجه شما به صحبت‌های مشتری و احترام به او است.

4_ از نکات مهم زبان بدن در فروش این است که زمانی که با مشتری صحبت می‌کنید تمام بدن خود را به سمت مشتری برگردانید نه فقط سرتان را چون اینکار به این معنا است که حواس شما پیش مشتری نیست.

5_سعی کنید ظاهر شما متناسب با شغلتان باشد. برای مثال یک مکانیک نباید دستان تمیزی داشته باشد در حالی که یک فروشنده نیز نباید به هیچ عنوان ژولیده به نظر برسد.

6_چهره‌ای مثبت و پر انرژی داشته باشید. به هیچ عنوان نگذارید فشارهای روزمره و مشکلات شما در برخوردتان با مشتری نمود پیدا کند.

7_چهره ای که در آن احساسات شما مشخص نشود یا به اصطلاح پوکر فیس  برای موفقیت شما بسیار مهم است. پس باید بتوانید به خوبی جلوی بروز انواع احساسات را در صورت و بدن خود بگیرید.

زبان بدن

8_زمانی که با مشتری صحبت می‌کنید به هیچ وجه دست خود را به پشت سر خود نبرید. این حرکت حس پنهان کاری یا دروغگویی شما را در مشتری القا می‌کند.

9-سعی کنید بفهمید مشتری شما راست دست است یا چپ دست. اگر راست دست باشد باید در سمت راست او قرار بگیرید و اگر چپ دست است سمت چپ او قرار بگیرید. اما چرا باید اینکار را کنید؟ برای مثال اگر فرد راست دست باشد و شما در سمت چپ او قرار بگیرید قسمت راست مغز فعال می‌شود. این قسمت مربوط به خاطرات و احساسات فرد است و باعث می‌شود مشتری لحظه‌ای احساس ناراحتی و استرس کند. در حالی که اگر در سمت راست مشتری راست دست قرار بگیرید  قسمت چپ مغز فعال می‌شود و حس آرامش در مشتری به وجود می‌آید.

10_سعی کنید در هنگام صحبت با مشتری، پشت مشتری به دیوار و پشت شما به در ورودی باشد. در این حالت حس امنیت و اطمینان بیشتری نسبت به شما یا مغازه شما در مشتری شکل می‌گیرد.

11_ از نکات مهم زبان بدن در فروش این است که باید سعی کنید در زمان صحبت سمت نگاهتان به سوی کالایی باشد که معرفی می‌کنید. در این حالت بیشتر توجه مشتری را به سمت کالا جذب می‌کنید.

12_در هنگام صحبت با مشتری و معرفی کالا به پایین نگاه نکنید. زیرا این حرکت نشانه عدم اعتماد به نفس است و مشتری حس می‌کند شما خود نیز نسبت به حرف‌هایی که می‌زنید مطمئن نیستید.

13_شل و ول ایستادن هنگامی که مشتری صحبت می‌کند و درخواست اطلاعات از شما را دارد کار درستی نیست. زیرا حس بدی نسبت به شما و حتی کالایی که می‌فروشید در مشتری ایجاد می‌کند.

14_با مشتری شل دست ندهید زیرا مشتری حس می‌کند شما فروشنده قابلی نیستید. بیش از حد محکم دست دادن نیز شما را پرخاشگر نشان می‌دهد.

زبان بدن

15_هنگامی که با مشتری حرف می‌زنید با گوشی خود کار نکنید. این کار نشانه عدم توجه و بی احترامی به مشتری است این کار به این معناست که کار دارم زودتر خرید کن و برو

16_هیچ وقت در مغازه خود از نوشته‌هایی نظیر جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود یا نسیه نداریم استفاده نکنید. این جملات محدود کننده باعث می‌شوند مشتری حالت تدافعی به خود بگیرید. به جای این کار تنها در صورتی که مشتری از شما سوالی درباره‌ی نسیه یا پس گرفتن جنس پرسید پاسخ دهید.

سخن آخر

امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله نکات خوبی را برای شناخت بهتر مشتریان و افکار آنها و همچنین تأثیرگذاری مثبت با زبان بدن در فروش بر مشتری در اختیارتان قرار داده باشیم. نظرات خود را درباره‌ی این مطلب با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای عضویت در خبرنامه بیواسطه ایمیل خود را وارد کنید.

بیواسطه در شبکه‌های اجتماعی