تنظیم یک نظرسنجی مفید از مشتریان کار ساده‌ای نیست. اما واقعا ارزش امتحان کردن را دارد. فرم‌های نظرسنجی این امکان را به شما می‌دهد که حجم زیادی از اطلاعات ارزشمند را به راحتی با پرسیدن مجموعه‌ای از سوالات جمع آوری کنید. نظرسنجی یک از راه‌های شناخت مشتریان است. صاحبان کسب و کار بیشتر علاقه دارند برخوردهای مشتریان را ارزیابی کنند تا بتوانند آنها را بشناسند. اما نظر سنجی از مشتریان فرصتی را در قالب پرسش‌هایی ارائه می‌کند که در غیر اینصورت بدون پاسخ خواهد ماند.

نظزسنجی

یک مشکل جدی در سوالات نظرسنجی وجود دارد. اینکه مشتریان به دور از هرگونه تعصب و نقش بازی کردن پاسخ پرسش‌ها را بدهند. اما ثابت شده است که نظرسنجی‌ها یک منبع قابل اطمینان از نظرات و اطلاعات مشتری است.

مشکلات نظرسنجی
اهمیتی ندارد شما چکار می‌کنید. تحقیقات نشان داده است همیشه گروه کوچکی از افراد در نظرسنجی‌های شما دروغ می‌گویند. به ویژه زمانی که سوالات مربوط به سه مورد باشد: رفتار، اعتقادات یا تعلقات (این نتایج مربوط به بررسی‌های دانشگاه کرنل در این زمینه است). علاوه بر این گاهی اوقات مردم به صورت تصادفی و ناخواسته پاسخ‌های نادرست می‌دهند.

خوشبختانه تحقیقات باعث شده است تا راه حل‌هایی برای این مشکلات در نظرسنجی‌ها ارائه شود. در ادامه مطلب نگاهی به راه حل های ارائه شده برای بهبود فرم نظرسنجی خواهیم داشت.

۱_سوالات را کوتاه کنید.

اعمال این روش برای جمع آوری یک نظرسنجی موفق مهم است. شما باید کوتاه‌ترین راه را برای پرسیدن سوال‌های خود انتخاب کنید. منظور ما فقط کاهش تعداد کاراکترها نیست. شما باید تا حد ممکن عبارات اضافی را نیز حذف کنید.پرسش‌های شما باید در عین کوتاه بودن واضح و شفاف باشند. حتی تعداد سوالات و مدت زمانی که طول می‌کشد تا به پرسشنامه پاسخ داد مهم است.

به آخرین باری که نشسته‌اید و به یک پرسشنامه ۳۰ دقیقه ای پاسخ داده‌اید فکر کنید. احتمالا هرگز چنین اتفاقی برایتان نیفتاده است. پس پرسشنامه نباید طوری طراحی شود که زمان زیادی برای پاسخ به آن نیاز باشد. اینکار مشتری را خسته می‌کند و ممکن است جواب‌های درستی نگیرید.

۲_فقط سوالاتی را مطرح کنید که هدف نهایی شما را برآورده کند.

در ابتدا باید هدف خود از سوالات نظرسنجی را مشخص کنید. سپس سوالات خود را بر اساس اهداف خود بپرسید تا بتوانید اطلاعات مفیدی به دست آورید. در غیر اینصورت قطعا به نتیجه نخواهید رسید. اگر هدف خود را از سوالات نظرسنجی مشخص نکرده و سوالات بر محور آن هدف نباشند، اطلاعات به دست آمده شما را سردرگم خواهد کرد.

۳_طراحی هوشمندانه سوالات نظرسنجی

درست است که استفاده از سوالات چند گزینه‌ای بسیار خوب و حتی وسوسه انگیز است. اما بهترین بازخوردها و اطلاعات در سوالات باز است. در این سوالات است که مشتریان افکار و نظرات واقعی خود را روی برگه می‌نویسند. با این حال هیچ چیز به اندازه یک سوال طولانی در ابتدای نظرسنجی نمی‌تواند بد باشد. پس بهتر است ابتدا سوالات کوتاه و چند گزینه‌ای را قرار داده و در سوالات بعدی این فرصت را به مشتریان بدهید که افکار خود را دقیق تر بیان کنند.

پس بهترین استراتژی این است که نظرسنجی را با سوالات ساده شروع کنید و با سوالات باز پایان دهید.

فرم نظرسنجی

 

۴_مشتری را با سوالات متفاوت بمباران نکنید.

همه ی ما با مجموعه گسترده‌ای از سوالات  روبه‌رو شده ایم. چگونه سایت ما را پیدا کردید؟ آیا می‌دانید محصولات ما چیست؟ چرا؟ چرا نه؟

استفاده از این مدل سوالات این حس را در فرد ایجاد می کند که موردبازجویی قرار گرفته است و ممکن است سوالات را تا انتها نخواند. شما باید از الفاظ مؤدبانه درمتن نظرسنجی خود استفاده کنید.

بمباران کردن افراد با چند مدل سوالات باعث به دست آوردن پاسخ‌های ناهنجار می شود. به علاوه باعث می‌شود پاسخ دهندگان فقط بخواهند زودتر به پایان سوالات برسند. پس بهتر است نظرسنجی شما موضوع خاصی را دنبال کند تا همه چیز آسان تر شود.

۵_ از سوالاتی با پاسخ‌های بله و خیر استفاده کنید.

وقتی سوالی می‌پرسید و می‌خواهید به یک نتیجه ساده برسید، در جواب سوال گزینه‌های بله و خیر بگذارید. مطالعات در زمینه نظرسنجی نشان می‌دهد که این سوالات راهبردی فوق العاده ارائه می‌دهند، زیرا معمولا ارزیابی آنها ساده‌تر است. همچنین این قبیل سوالات باعث می‌شود پاسخ دهندگان با تعصب و حساسیت کمتری پاسخ دهند.

۶_زمانبندی مهم است.

جالب توجه است مطالعات در زمینه فرم نظرسنجی نشان داده است که در نظرسنجی‌های اینترنتی بازدهی کلیک در جمعه و یکشنبه بیشتر است. تفاوت کیفیت قابل توجهی در پاسخ‌های روزهای هفته با آخر هفته وجود دارد. پس بهتر است برای نظرسنجی منتظر آخر هفته باشید. شرکت‌ها معمولا سالیانه یکبار نظرسنجی انجام می‌دهند. اما بهتر است هر سه ماه یکبار این کار انجام شود.

باید مدتی از کسب و کار شما بگذرد و مشتریان به خوبی با شما آشنا شوند. پاسخ های افرادی که با کسب و کار شما آشنایی ندارند مفید نخواهد بود.

 

۷_ اطلاعات شخصی از مشتری نخواهید.

سعی کنید سوالات به طوری باشند که مشتری بتواند با اطمینان خاطر جواب دهد و مطمئن باشد. پس همه سوالات باید مربوط به موضوع نظرسنجی باشند. پرسیدن سوالاتی که مربوط به زندگی شخصی افراد می‌شود درست نیست. حتی سن آنها را مستقیم نپرسید بلکه بازه‌های سنی مختلف تعیین کنید تا مشتری یکی از آنها را انتخاب کند.

نظرسنجی

۸_خود را جای مشتری قراردهید.

پس از اینکه فرم نظرسنجی شما کامل شد خود را جای مشتری قرار دهید. یکبار به سوالات پاسخ دهید و ببینید چقدر زمان می‌برد. با دقت تمام عبارات را بررسی کنید تا غلط املایی وجود نداشته باشد. اگر نظرسنجی شما اینترنتی است لینک نظرسنجی را چک کنید تا خراب نباشد.

 

 

۹_ به مشتریان پاداش دهید.

شما باید در همه حال رضایت مشتریان را جلب کنید. داده‌های گوناگون نشان می‌دهد که انگیزه دادن به مشتری می‌تواند نرخ پاسخ دهی را از ۵ تا ۲۰ درصد افزایش دهد. این انگیزه‌ها می‌توانند تخفیفات یا اشانتیون‌ ها باشند.

 

نتیجه‌گیری
نظرسنجی یکی از بهترین راه‌های شناخت مشتریان و نظرات آنها است. با طراحی یک فرم نظرسنجی و اطلاع از نظرات مشتریانتان می‌توانید اهداف خود را مشخص کرده وشاهد افزایش فروش محصولات خود باشید. ما در این مقاله از بیواسطه سعی کردیم مهمترین نکات در طراحی سوالات یک فرم نظرسنجی را بیان کنیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای عضویت در خبرنامه بیواسطه ایمیل خود را وارد کنید.

بیواسطه در شبکه‌های اجتماعی